Tuesday 19 January 2016

Catatan Hari Ini.

Teks : Saniah Mat Sanat
Foto : Koleksi Peribadi

Bismillah.  Alhamdulillah.  Assalamualaikum dan salam ceria.

Rutin harian yang sibuk apabila anak-anak sudah bersekolah.  Seawal pukul lima pagi atau selewat-lewatnya lima setengah pagi, saya sudah bangun dan menyediakan sarapan dan bekal makan tengahari untuk anak-anak.

Semalam, saya sediakan pisang goreng raja dan nasi putih, sup bebola ayam dan sayur kacang pancang rebus.  Hari ini pula, saya siapkan mee hoon goreng dan pau untuk sarapan.  Tengahari pula, nasi putih berlaukkan ayam sambal berkicap, telur dadar dan timun.

Ok, saya mahu berkongsi bagaimana saya sediakan semua menu di atas dalam masa dua jam atau satu setengah jam.

1. Sediakan menu untuk seminggu. Sebabnya mudah untuk kita beli bahan dan sediakannya.
2. Cara saya, masak nasi dan jerang air serentak.  Kemudian sediakan lauknya, akhir sekali masak pula sarapan pagi.
3. Untuk lebih mudah, sediakan stok makanan frozen yang disediakan sendiri atau dibeli.
4. Untuk sayur. Kita rebus atau sediakan timun, salad atau tomato. Buah-buahan juga boleh.

Ada lagi tak. Kalau ada lagi, kawan-kawan boleh komen, ya.

***************
Belajar asas akaun untuk bisnes.

Grup Coaching (Min 6-10 peserta)

Yuran : RM250

Tarikh: 23/01/16 Sabtu di Putrajaya.

Masa: 9.15am-4pm

Lokasi: Putrajaya.

Modul
1. Pengenalan Buku Kira-kira dan Perakaunan
2. 10 kesalahan yang biasa dilakukan oleh usahawan
3. How to do record keeping yang betul (Lejar, untung, rugi dan balance sheet)
4. Pengenalan kepada Asas Kos dan Meletakkan Harga pada satu-satu produk.
5. Akaun untung atau Rugi. Syarikat anda UNTUNG atau RUGI????
6. Case Study (Merangkumi penyediaan akaun penuh) - hands on task.

Bonus 1:

Ebook asas blog
Ebook 101 idea home based bisnes
Ebook Super Wahm Super Mom
Ebook Mula Butik Online /Offline

Bonus 2:
3 tahun periklanan di soho directory

Bonus 3:
Diskaun RM50 untuk kelas asas blog dan penulisan

Untuk Mendaftar hubungi saya di :

Email : saniah.mat sanat@gmail.com
sms/ wsapp / telegram : 0192828266




No comments:

Post a Comment