Saturday 8 April 2017

Menu hari ini,Semalam dan Kelmarin

Teks : Saniah Mat Sanat.

Hari ini, Kak Ani masak nasi goreng. Ini resepinya. Bawang putih, dua ulas. Cili padi, satu biji. Ikan bilis, segengam. Telur, sebiji. Garam, dua sudu kecil dan sudah tentu bahan utamanya iaitu nasi semalam. Kak Ani tumbuk bawang dan cili dahulu, kemudian baru tumbuk ikan bilis sampai lumat. Tumis bahan tumbuk sehingga sedikit garing kekuningan. Ketepikan bahan tumis dan masukkan telur. Kacau telur. Barulah masukkan nasi. Goreng sepuluh minit. Dah masak, angkat dan hidang.

Semalam pun masak nasi goreng, cuma guna cili kering. Lain rasanya. Untuk tengahari, Kak ani masak, ayam masak tempoyak. Resepinya sama macam kita masak, ikan masak tempoyak. Sayur pula, ulam timun dan sambal belacan. Satu lagi ialah ikan masin buat tambah selera.

Kelmarin, Kak Ani masak, ayam pindang. Sarapan roti sahaja. Anak kembar Kak Ani berpuasa. Itu yang ringkas sahaja.

********

Tidak perlu tunggu kita jadi orang sempurna baru mula untuk menulis. Tulislah sepotong ayat sekalipun, tuliskan di tempat yang boleh di baca. Bukan sekadar simpan di minda atau di hati, kelak ia akan lenyap ikut kita pergi sekali. Jadikan menulis itu sebagai ibadah.

Mahu mula menulis di blog? Kami di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) menawarkan kelas secara online. Pm di FB untuk maklumat atau terus baca di blog saya.

No comments:

Post a Comment