Wednesday 3 July 2019

Tanda Ingatan.

Sudah lama tidak menulis surat. Kali terakhir saya menulis ialah dua puluh dua tahun yang lalu. Surat kepada tunang, yang sekarang sudah jadi suami.

Perhubungan kami banyak menggunakan ini selain telefon. Maklumlah ketika itu, saya di Selangor, si dia di Johor. Kemudian, si dia bekerja di Kuala Lumpur. Jadi, suratlah sebagai penganti diri.

Ingat lagi, saya terima surat dari si dia hampir setiap hari sehingga mak abah berasa pelik. Mana ada orang tulis dan hantar sebegitu bukan?

Banyak masa lapangnya. Mak siap bertanya, tidak bekerjakah si dia. Hihihi..risau seorang mak. Mungkin mak risau nanti apalah anaknya hendak makan jika asyik berutus surat saja.

Bila saya bertanya, katanya karang saja...tidak perlu panjang berjela. Cukup dengan memberitahu khabarnya dan bertanya khabar saya. Tanda ingatan.

Ya...hanya itu sahaja, tiada ayat yang berbunga-bunga. Si dia lebih banyak bertanya mengenai persiapan perkhawinan kami.

Benar...ketika itu, saya hanya terima dua helai kertas kajang dan satu lagi untuk saya membalasnya. Malah ada setemnya sekali.

Bagi saya , ini cara si dia menunjukkan rasa. Dari situ, saya tahu si dia mengambil berat dan bertanggungjawab. Lain orang, lain caranya bukan.


No comments:

Post a Comment