Thursday 4 July 2019

Hujan

Teks : Saniah Mat Sanat

Saya paling suka bila hujan, saya suka menghidu baunya dan melihat titisan air yang turun. Dulu...rumah kami sekeluarga dari atap zink.

Bila hujan, bunyinya riuh. Tapi kerana bunyi itulah, saya tahu hujan sudah turun dan cepat-cepat berlari mengangkat jemuran kain.

Bila hujan...mak suruh tadah air.

Bila hujan...mak benarkan mandi di bawah air pancur.

Bila hujan...dapat main di lopak air dan berudu.

Bila hujan...dapat melihat pelangi.

Bila hujan...dapat makan ubi rebus dan pulut tanak cicah ikan wadik serta minum air kopi.

Bila hujan...dapat duduk-duduk dengan mak abah sambil dengar mereka berdua berbual.

Bila hujan...saya suka abah berada di rumah.

Bila hujan...mak tak marah walaupun baju dan kasut sekolah basah dan kotor.

Bila hujan, saya suka menadah tangan merasai titisan airnya. Titisan itu adakalanya saya suka minum walaupun dilarang mak.

Bila hujan, abang buatkan sampan olok-olok dari kertas dan kami sama-sama bermain di parit.

Alhamdulillah. Banyaknya yang saya dapat bila hujan turun. Hujan yang memberi rahmat.

Bila hujan, semua kenangan itu pasti menerjah kembali. Rindunya...


No comments:

Post a Comment