Friday 11 September 2015

Kata Carian Popular Di Blog Saya.

Teks : Saniah Mat Sanat.
Foto : Saniah Mat Sanat.
Bismillah.  Alhamdulillah.  Akhirnya tugasan kelas online blog penulisan yang saya ikuti sekarang ini sudah siap.  Tugasan mencari 40 kata carian popular.

Antara kata carian yang popular di blog saya ialah nama saya sendiri.  Sungguh berkesan penjenamaan melalui nama sebenar kita.

Kenapa kita perlu gunakan nama sebenar?
Sebabnya Google dan blog ini sepertinya adik beradik. Memudahkan kita berurusan secara profesional untuk apa-apa urusan sekali pun. Ia juga seperti kad bisnes

Ini salah satu langkah pertama penjenamaan diri di blog, Google dan Facebook. Iaitu memilih nama sebenar mengikut kad pengenalan.

Contoh:
Pilihan nama email 1: saniah.matsanat@gmail.com
Pilihan nama email 2: pn.saniahmatsanat@gmail.com
Nama blog: http://saniahmatsanat.blogspot.my/
Mulakan teks penulisan entri di blog
Teks: Saniah Mat Sanat

Apakah maksud kad bisnes percuma.

Salah satu kebiasaan apabila kita mencari sesuatu pada carian google. Kita akan menulis perkataan tersebut.  Begitu juga halnya dengan blog. Apabila pembaca atau bakal pelanggan mahu mencai kita, mereka akan terlintas nama 'kita' terlebih dahulu.  Letak 'seberapa banyak kad bisnes' ini. Semakin banyak kita update semakin mudah carian pembaca dan bakal pelanggan.  Sangat penting juga, apabila kita meletakkan satu aras apa kaitan nama dan apa yang kita usahakan.  Apabila kita sendiri fokus dengan apa yang kita mahu tulis. Pembaca juga jelas dengan kita.  Jika kita sendiri keliru mahu fokus tulis apa, pembaca 10 kali keliru.
Sumber : Ebook Asas Blog

Banyak tips yang dipelajari setelah saya membaca Ebook Belajar Asas Blog.

Ada sesiapa lagi yang mahu tips-tips berguna untuk menulis blog dengan betul dan bermanfaat? Belajarlah bersama kami.

Kelas online asas bina blog penulisan - belajar menulis cara santai tapi masih mengekalkan bahasa melayu formal. Salah satu cara menarik minat pembaca suka baca dan bertandang. Bina tapak awal memperkenalkan diri pada pembaca/bakal pelanggan. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi. Bergabung dengan lebih ramai blogger di akademi kami, kini sudah mencecah 1300 blog untuk membantu aliran trafik ke blog. Belajar mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog. Bagi yang sudah ada blog, tapi masih tiada idea menulis juga dialu-alukan untuk sertai kelas ini.

Hubungi saya melalui :
Emel: saniah.matsanat@gmail.com
SMS/whatsapp: 0192828266

No comments:

Post a Comment