Tuesday 22 September 2015

Tulis cerpen, Tulis Novel

Teks : Saniah Mat Sanat

Foto : Saniah Mat Sanat

Bismillah. Alhamdulillah, kali ini pendaftaran kelas penulisan kreatif sudah dibuka semula.

Ada tak kawan-kawan di alam maya ni yang suka menulis cerpen mahupun novel?

Malam ni kita berkenalan dengan salah satu kelas online anjuran ABDR, Kelas Penulisan Kreatif.

Apa itu kelas Penulisan Kreatif?
Kelas ini hanya menjurus untuk kalian yang gemar menulis cerpen atau pun penulisan dalam genre kreatif mahu pun puitis atau barangkali klasik? Siapa tahu mana satu minat kalian kan.

Belajar dahulu menulis dalam bentuk cerpen dengan nahu tatabahasa dan ritma lenggok penulisan yang tepat. Sudah pandai dan mahir, mengorak langkah pula menulis novel.
Lama kelamaan, dengan izin Ilahi meletop kebabom menjadi novelis terkenal kan.
--------------
Pada mulanya saya buat cerpen untuk KELAS BLOG yang saya ikuti. Waktu itu sedang mengejar dan mencari idea untuk menghasilkan karya kedua bersama ALAF 21. Pening memikirkan jalan cerita apa yang ingin saya garapkan, saya terus sambungkan cerita pendek dan kerja rumah saya bersama KELAS PENULISAN BLOG menjadi sebuah NOVEL. Bagaimana saya lakukan? Tentu ramai nak tahukan? Adalah rahsianya. - Puan Asmah Hashim penulis novel "Tolong Cari Suamiku"

No comments:

Post a Comment