Saturday 7 January 2017

Pengalaman Dahulu Membantu.

Teks : Saniah Mat Sanat


Dulu-dulu, saya bekerja sebagai pembantu kedai makan. Ketika itu usia saya lebih kurang tujuh belas tahun. Sempatlah belajar bancuh air.

Sebelum diberi tugas membancuh air, saya basuh pinggan mangkuk. Waktu sarapan pagi dan minum petang ialah waktu puncak di kedai makan tersebut.

Selain itu, tugas saya potong, buang bijinya dan kisar cili kering. Kupas kulit bawang dan hiris nipis-nipis juga. Kemudian masak untuk dijadikan bawang goreng.

Dulu rasa penat sangat semasa bekerja. Tak berapa cekap, memang kena marah jugalah dengan tuan punya kedai. Maklumlah di rumah pun kurang membantu mak dan kakak di dapur. Puas jugalah mak dan kakak bebelkan saya.

Rupa-rupanya, skil-skil kemahiran inilah yang sangat membantu apabila saya berkahwin ketika usia muda. Kita tidak tahu, bila masa atau bagaimana ilmu yang kita perolehi akan digunakan. Samada ilmu itu kita perolehi secara langsung atau tidak langsung.

No comments:

Post a Comment