Wednesday 21 August 2013

Pengenalan

Teks : Saniah Mat Sanat

Foto : Koleksi Peribadi


Bismillah
Assalamualaikum.


Alhamdulillah, setinggi pujian dan syukur dirafakkan ke hadrat Allah atas nikmat iman dan Islam serta rezeki kesihatan tubuh badan dan rezeki kebahagiaan hidup.  Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar  Nabi Muhammad serta seluruh kaum keluarga dan para sahabat yang dikasihi.


Nama saya Saniah Mat Sanat.  Dilahirkan pada 21hb Februari tahun 1977, dibesarkan dan mendapat pendidikan rendah di Bukit Merah, Perak.  Kemudian saya meneruskan pendidikan rendah dan menengah di Felda Keratong 09, Bandar Muadzam Shah, Pahang.  Ayah saya seorang peneroka dan ibu seorang surirumah.  Saya mempunyai sembilan orang adik beradik dan saya adalah anak yang keempat dari empat orang lelaki dan lima orang perempuan.  Saya mempunyai seorang kakak, dua orang abang, dua orang adik perempuan dan dua orang adiik lelaki.


Saya tamat belajar dengan kelulusan Sijil Rendah Pelajaran. Selepas menamatkan pelajaran, saya membantu ibu dan ayah di rumah.  Waktu itu, saya membantu menjaga adik bongsu kerana ibu menghidapi penyakit.  Selepas ibu pulih, saya bekerja sebagai pembantu kedai.  Tidak lama kemudian, saya bekerja sebagai operator pengeluaran di sebuah kilang di Segamat, Johor dan berpindah pula di Bangi, Selangor.


Saya cuma melalui alam pekerjaan selama empat tahun.  Saya bertemu dengan suami dan membuat keputusan berkahwin semasa berusia dua puluh tahun.  Selepas berkahwin, saya terus menjadi surirumah sepenuh masa dan kini mempunyai tiga orang cahayamata.  Kini anak sulung saya sudah berusia enam belas tahun dan anak kembar saya berumur tiga belas tahun.


Walaupun saya telah berkahwin minat membaca tidak saya lupakan.  Saya minat membaca semenjak saya bersekolah rendah lagi.  Pada masa itu ada juga teguran dari kakak yang mengatakan saya membaca buku yang bukan sepadan dengan usia saya.  Sebenarnya membacalah yang menambah ilmu dan mematangkan saya.


Cabaran dan ujian berkahwin semasa muda inilah yang ingin saya kongsikan kepada para pembaca.  Saya juga akan berkongsi tips rumahtangga untuk dijadikan sebagai panduan bagi pasangan yang berkahwin di usia muda.


Moga pengalaman dalam universti kehidupan ini memberi manfaat.  In shaa Allah.
Astaghfirullah.  Wallahu'alam.






No comments:

Post a Comment