Wednesday, 28 May 2014

Ulasan Kelas Asas Blog - Azlina bt Zabha

Teks : Saniah Mat Sanat
Foto : Puan Masayu Ahmad

Bismillah.  Alhamdulillah.  Semakin ramai suri yang memilih untuk bekerja dari rumah dan bersama dengan Akademi Bekerja Di Rumah.  Minat dan kemahiran menjadi satu.  Usaha dan bertindak.  Berkongsi apa sahaja.  Pada kita mungkin remeh tapi pada orang lain adalah satu ilmu.
      Ulasan pelajar kelas asas blog


Blog? Perlukah blog? Tidak cukupkah dengan kredibiliti yang ada pada media sosial?

Apabila ditanya, apa hobi saya? Saya akan pantas menjawab, "Blogging!"  Ya, jawapan paling pendek, blogging. Jika saya menjawab, "melayari internet", itu bukanlah jawapan yang baik sebab melayari internet merupakan suatu keperluan pada zaman ini, bukan lagi hobi. Apa kaitannya hobi blogging dengan melayari internet? Nanti saya ceritakan.

Jika dulu, saya gemar menulis blog yang bersandarkan isi hati, dan apa yang ditulis di dalam blog, semuanya seperti carca merba. Bercampur aduk. Darah muda mungkin. Menulis ikut sedap. Tulisan saya penuh dengan emosi. Pada masa itu, saya hanya rasakan keseronokan mempelajari sesuatu yang baru. Membina blog dan membuat entri-entri baru sekadar untuk suka-suka. Dulu blog saya seperti diari, tapi masih bertapis. Suka-duka semua saya kongsikan, Malah hampir semua perkara yang terlintas di fikiran, saya akan curahkan di blog lama saya.

Sehinggalah pada suatu masa saya merasakan, cukuplah sekadar suka-suka. Perasaan ini wujud selepas saya dipertemukan dengan Khairunnisa Hamzahara oleh suami saya sendiri. Kali pertama saya mengenalinya adalah sewaktu kami berdiskusi bagaimana untuk menghias dalaman rumah. Kami menjadi salah seorang klien beliau dan kami amat suka dengan rekaan 3D kabinet dapur yang dibuat olehnya. Terus kami jadikan ia sebagai panduan grafik untuk tukang buat kabinet rumah kami. Bila ada rekaan 3D, senang untuk pembuat kabinet membinanya mengikut selera kita. Khairunnisa Hamzahara juga seorang yang pemurah dan peramah. Beliau tidak lokek ilmu tentang senireka dalaman.

Itu cerita tentang guru online saya. Ya, dengan Khairunnisa Hamzahara saya berguru. Dia mengajar saya secara maya bagaimana untuk jadikan hobi blogging itu sebagai suatu yang benar-benar membawa kepada pembacanya. Bagaimana ingin memulakan suatu yang baru? Adakah perlu simpan yang lama, atau terus mulakan dengan blog yang serba-serbi baru? Entri dan bentuk penulisan bagaimanakah yang patut saya ketengahkan? Penggunaan bahasa yang bagaimana yang perlu saya gunakan? Perlukah pengkhususan dalam satu-satu blog? Atau perlukah saya "hantam sajalah" untuk tarik minat pembaca?


Menulis dan terus menulis. Satu persatu saya diajar dan diberi dorongan. Berkongsi ilmu dengan rakan-rakan dalam kelas online kami di dalam Group Belajar Asas Blog (Guru Khairunnisa Hamzahara). Pengajaran asas blog secara online ini diasaskan oleh Puan Masayu Ahmad.

Maka, lahirlah blog saya ini, yang bertajuk "Panduan Pengguna Kupas Kepis". Sebab saya gemar mengulas barangan yang saya gunakan, dan suka berkongsi pendapat tentang sesuatu barangan.

Semoga blog saya ini dapat memberi manfaat kepada sesiapa yang membacanya.

Sumber: http://azlinazabha.blogspot.com/2014/05/ulasan-kelas-asas-blog-khairunnisa.html

***************