Wednesday 17 December 2014

Fobia.

Teks : Saniah Mat Sanat
Foto : Koleksi Peribadi


Bismillah.

Catatan pengalaman.

Fobia.

Sejak kemalangan tempoh hari, saya mengalami perasaan fobia terhadap kenderaan berat terutamanya lori. Ini kerana semasa kemalangan perkara terakhir yang saya lihat adalah tayar lori kontena. Ia begitu hampir sebelum saya terjatuh dari motorsikal.  Bunyi yang kuat sebelum lori tersebut bergerak juga menakutkan saya.  Baik semasa menjadi penumpang ataupun pemandu.

Saya cuba atasi dengan cara menghadapinya. Saya pandu kereta. Sambil memandu, saya sentiasa ingat Allah. Sudah tentu dimulai dengan doa sebelum menaiki kenderaan. Semasa memandu sentiasa beristighfar dan menyebut-yebut nama Allah.

Alhamdulillah, sedikit demi sedikit perasaan tenang berada di dalam hati. Saya yakin apabila kita sentiasa bercakap-cakap dengan-Nya. Dia Maha Mendengar.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.

No comments:

Post a Comment