Thursday, 31 October 2013

Kejayaan

Teks : Saniah Mat Sanat

Foto : Puan Masayu Ahmad
Bismillah.

Assalamualaikum.

Kejayaan satu perkataan yang subjektif bagi saya. Berjaya atau kurang berjaya bukan persoalannya.  Bagaimana kita berusaha dan apakah yang kita lakukan untuk mencapai satu-satu kejayaan itulah kejayaan pada pandangan peribadi saya.

Alhamdulillah, saya berjaya mencapai tahap yang ditetapkan untuk Kelas Asas Blog. Sekarang, saya cuma perlu menjadikan blog saya berpengaruh. Masih panjang sebenarnya perjalanan saya.  Seperti anak kecil yang baru sahaja pandai berjalan.

Apabila dimaklumkan oleh guru saya, iaitu Puan Aishah Hussein. Saya sudah mencapai tahap yang ditetapkan, saya berasa sungguh gembira dan teruja sekali. Alhamdulillah, inilah pengalaman manis yang saya akan saya ingati sepanjang hidup saya ini. Manakan tidak dari tidak pandai berblog saya sudah ada dua blog yang sudah saya siapkan atas tunjuk ajar semua dalam Akademi Bekerja Dari Rumah.  Malahan saya sedang membina satu lagi blog.  Ilmu yang diberikan saya gunakan berkali-kali. Memang berbaloi saya masuk Kelas Asas Blog ini.

*****

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.

a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.

b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.

c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.

d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.

Mula sekarang sebelum terlambat.


Kelas Asas Membina Blog terus bersiaran dan jumlah pelajarnya semakin meningkat, begitu juga dengan trafik.  Bagaimana mahu meningkatkan trafik di blog?  Walaupun kita sudah mempunyai blog, belum tentu trafik blog kita sekonsisten pelajar-pelajar Kelas Asas Blog. Mahu saya tunjukkan caranya? Boleh email saniah.matsanat@gmail.com atau pm saya.