Friday 2 October 2015

Kelas Blog Mula Bisnes

Foto : ABDR.
Blog Pilihan :

Teks : Aliza Idris
"Dulu ambil kursus masakan ke? Masa belajar dulu, ambil jurusan kulinari ye?" . Itu adalah antara soalan yang sering diajukan kepada saya. Rata-rata pelanggan saya akan bertanya soalan ini. Ada yang pelik dan hairan kerana kata mereka, sepatutnya saya layak memegang jawatan yang lebih baik daripada menjalankan bisnes makanan ini. Ya, memang ada saudara-mara dan kenalan yang mempertikai keputusan saya untuk berhenti kerja dan menjalankan bisnes kecil-kecilan dari rumah.
Kadang-kala kata-kata sebegini menjadikan saya berasa rendah diri. Tetapi apabila memandang wajah tulus anak-anak, saya menjadi kuat untuk terus berada di rumah bersama mereka. Alhamdulillah, walaupun berada di rumah, saya masih boleh menjana pendapatan sendiri. Boleh dikatakan setiap hari saya menerima tempahan makanan daripada pelanggan baru dan pelanggan sedia ada.

Apabila terlibat dengan perniagaan makanan, sedikit sebanyak saya harus menambah skill yang ada. Saya bertuah mempunyai sedikit kebolehan dalam bidang masakan, hasil daripada tunjuk ajar ibu yang juga mahir dalam bidang masakan. Namun begitu, saya masih mencari peluang yang ada untuk pergi menuntut ilmu masakan bersama pakar.

Bak kata orang, carilah ilmu sebanyak mungkin kerana semakin kita belajar, semakin banyak yang belum kita tahu. Dan sebab itulah kita harus mencari dan menimba ilmu secara berterusan. Dalam bidang masakan, sebenarnya banyak tips dan petua akan diperoleh jika kita rajin bertanya.
http://alizaidris.blogspot.my/…/09/semangat-belajar-masak.h…
Nota 1: Penulisan yang baik dan jelas.

Nota 2: Label Catatan Pengalaman adalah salah satu catatan yang sangat mudah untuk kita menulis. Sama ada pengalaman bisnes, kerja dan sebagainya.

Nota 3: Aliza sudah nampak fokus perkongsian, jadikan blog aliza fokus utama untuk mereka yang mahu mula belajar bisnes makanan di rumah.

Nota 4: Konsisten itu sangat perlu dalam ada jua perkara, begitu juga apabila menggunakan blog sebagai salah satu alat pemasaran online.

Kami buka pendaftaran setiap hari. Mula daftar dan belajar hari ini.

No comments:

Post a Comment