Wednesday, 20 August 2014

Blog Pilihan-http://huzaimahbasar.blogspot.com/

Teks : Saniah Mat Sanat

Foto : Koleksi Peribadi
                                             Sekadar hiasan buat tatapan khas untuk diri.

Bismillah.  Alhamdulillah.  Anak-anak sudah ke sekolah.  Sarapan, saya sediakan pisang goreng.  Alhamdulillah.  Pisang goreng segera(frozen) pemberian dari bonda mertua.  Mudah sungguh kerja saya.  Tinggal goreng dan hidangkan sahaja.  Hari ini saya ingin berkongsi salah satu blog ahli ABDR.  Baca perkongsian dari Puan Ema Basar.  Moga bermanfaat.
--------------------
Perkara yang biasa berlaku di mana si kecil yang berusia setahun hingga dua tahun akan kerap demam ataupun tidak sihat.
Apabila si kecil tidak sihat, pastinya ibubapa tidak akan hantar anak ke taska ataupun pengasuh.Siapakah yang perlu menjaganya ketika mereka tidak sihat? Inilah dilema yang dihadapi ibubapa yang bekerja.

Situasi kami, saya sebagai ibu perlu bertanggungjawab untuk menjaga si kecil kami. Ini kerana si kecil kami masih menyusu badan.

Sejak Januari tahun ini sehingga saat ini sahaja, acap kali Si kecil kami tidak sihat. Ketika itu jugalah sebagai ibu saya akan mengambil cuti untuk menjaganya. Hati seorang ibu pastinya gundah jika anak tidak sihat.

Pada awal Januari yang lalu, demam yang berpanjangan menyebabkan Si kecil kami terpaksa di masukan di hospital selama 4 hari 3 malam.

Selang beberapa bulan di masukan ke hospital sekali lagi kerana kehilangan air di dalam badan di sebabkan ulser selama sehari.

Sebelum ketibaan Ramadhan, si kecil kami sekali mengalami masslah kesihatan. Beliau mengalami penyakit Tangan, kaki dan Mulut (hand, foot and mouth disease).

Kanak yang mengidapi penyakit ini di larang untuk ke taska ataupun pengasuh selama seminggu. Perlu di asingkan dengan kanak-kanak yang lain.

Ketika ini cuti saya semakin sedikit dan sangat kritikal. Saya dan suami sepakat untuk menjaganya secara bergilir. Situasi sebegini memerlukan kami berkerjasama sebagai satu kumpulan. Peranan suami sangat penting untuk keadaan sebegini.

Suami pula kerja shift, oleh itu waktu kerjanya boleh ditukar bersama rakan sekerja yang lain.

Saya mengambil cuti separuh hari, pada waktu pagi suami akan menjaga si kecil kami. Suami pula akan bekerja pada sesi petang.Selain itu suami akan mengambil cuti, memandangkan cuti saya semakin sedikit. Ketika ini suamilah yang bertanggungjawab untuk menjaga si kecil kami.

Sebagai ibubapa perlu lah bijak menggunakan cuti mereka ketika usia si kecil setahun sehingga dua tahun. Bersedialah untuk menggunakan cuti untuk kes kecemasan terutama melibatkan kesihatan si kecil.
Berkenalan dengan penulis, Ema Basar.
Singgah di blog: http://huzaimahbasar.blogspot.com/2014/08/teks-huzaimah-basar-assalamualaikum.html?m=1

Kelas asas blog dan penulisan

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih kurang 800 blog (sehingga Ogos 2014) dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.  Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia

Sertai kami.
Hubungi saya, Saniah Mat Sanat.
Pengurus Online ABDR
Facebook: https://www.facebook.com/saniah.matsanat
emel: saniah.matsanat@gmail.com
SMS/whatsapp: 0192828266