Thursday, 26 September 2013

Bebaskan Diri

Teks : Saniah Mat Sanat

Foto : Carian Google



Bismillah.

Assalamualaikum.

Gambar di atas sebagai hiasan sahaja.  Pada pandangan peribadi saya, bebaskan diri bermaksud bebas dari sikap yang kurang elok kepada sikap yang lebih baik.  Bebas juga dari kejahilan masa lalu.

Sebenarnya sebahagian dari kita masih membiarkan diri terpenjara.  Penjara yang tanpa kita sedari sebenarnya di bina oleh diri sendiri.  Kita sendiri membina dinding di sekeliling diri kita.  Masih membiarkan waktu berlalu dengan sia - sia.

Sedangkan sebahagian dari kita, sudah membebaskan diri dengan melakukan perubahan dalam diri.  Perubahan ini hanya dapat kita perolehi dengan menambah ilmu.  Samada hadiri kelas atau membaca.  Apapun perubahan akan memberi makna tersendiri.

Bukan sahaja baik untuk diri, ia juga baik untuk orang yang berada di sekeliling kita.  Walaupun perubahan yang ada amat sedikit.  Pada pendapat saya, perubahan sikap tidaklah dapat dilakukan dengan segera.  Apa yang saya lalui, mengubah sikap bukan semudah menyebut a, b dan c.  Harus ada keinginan dan bersikap sabar dalam proses itu.

Sokongan dari pasangan dan keluarga amat diperlukan semasa ini. Astagfirullah.  Wallahu'alam.