Friday 13 September 2013

Perempuan

Teks : Saniah Mat Sanat

Foto : Carian Google
       


Bismillah.

Assalamualaikum.


Kita sedia maklum panduan agama adalah yang paling penting dalam memilih pasangan. Tidaklah terjadinya kes tersalah pilih.  Mohonlah doa kita dipertemukan dengan pasangan yang baik untuk diri dan agama kita.

Bagaimana pula ya ? Agama sudah pun memberitahu lelaki yang bagaimanakah untuk manjadi  imam kita.
  Jangan harapkan rupa paras yang elok sahaja.  Tidak boleh makan dengan rupa.  Ustaz Azhar Idrus memberikan analogi, kita pakai baju yang kita selesa, walaupun buruk, lusuh.  Begitu juga alas kaki, pakai selipar jepun buruk sebab selesa.  Yang cantik itu untuk dipandang sekejap sahaja, selesa belum tentu.Ya, boleh pilih lelaki yang kurang agama ataupun bukan muslim, kalau kita kuat untuk didik dia.  Kita kena istiqamah, jangan lupa doa juga. Doa adalah senjata paling ampuh yang Allah ciptakan untuk kita.

 


Allah Maha Mengabulkan Doa

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran” (QS. 2 : 186).


Ketika menjelaskan perkara sama, Salman al-Farisi meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:
“Tidak ada yang dapat mengubah takdir selain doa, dan tidak ada yang dapat memanjangkan umur melainkan memperbanyakkan amal kebajikan.” (Hadis riwayat Tirmizi)

Kita orang perempuan kadang - kadang terlalu banyak fikir dan banyak prasangka, sebenarnya  lebih baik berfikiran positif selalu dan  lebihkan diri untuk lebih dekat pada agama. Jagalah hubungan kita dengan keluarga dengan baik, In Shaa Allah.


Seperti kisah panas pelakon Adi Putra, isterinya sentiasa ada.  Boleh baca kisahnya di  http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2013/9/10/mstar_hiburan/20130909233506&sec=mstar_hiburan


Jangan lupa juga  tentang batin, bukan orang lelaki sahaja kena bersedia.  Kita perempuan juga kena bersedia dengan rapi.  Contohnya dengan makan jamu atau herba ialah amalan turun menurun orang melayu.  Lebih baik mulakan penjagaan semasa umur baru baligh, seperti mengamalkan minum air kunyit sebulan sekali.  Boleh lihat manfaat minum air kunyit ini di laman web yang saya berikan.  Maklumlah orang lelaki selalu menggunakan bab ini untuk kahwin lain. 

Nota Rujukan:
:http://khasiat-temulawak.blogspot.com/2012/12/manfaat-kunyit-asam-bagi-wanita.html

No comments:

Post a Comment